Miksi tuo luoja
ei minua
vieläkään
ole päästänyt
Alaspäin
tulemisen
vaikeudesta
Kyllähän minä
kotoani
kaupungille
Modernisti asun
Talossamme on
toimiva hissi

Ylös päin meno
Kiipeäminen
se on aina
ollut mulle
harrastus
mieleinen
En herralta
näyttänyt
En herroihin
kuulunut
Sitä sain kokea
syrjintää
herra hississä

Nyt vasta olen
jälkeenpäin
havainnut senkin
Ainut kunnon
duunari
taisin olla
edistysmielisessä
osuusliikkeessä
Sinne se taisi
terveys mennä
Paloin karrelle
herra hississä

Kysymysten tulva
Missä on sinun
työpukusi
Missä on sinun
silkki mirrisi
Missä on sinun
viisikymmenvuotis
lahjakellosi
Nokat nirpassa
katsoivat
matta silmäiset
kiillottomia kenkiäni

Nyt vasta olen
jälkeenpäin
huomannut senkin
Että olin ainut
kunnon proletaari
vähäväkisten
osuusliikkeen
herra hississä
Siellä se meni
uskoni aatteeseen
ja terveys
Paloin karrelle
Mutt mitä kaikkea
jätinkään

Hyväksi käytettyjä
matkan varrelle