Vaari tässä istui
hetken pohtimassa
Miks vaarin
allakassa kehoitettiin
saamelaisten
kansallispäivää
Vaarin mielestä on
sellainen kiero kansa
parhaat asiat lakat
kerää suon pinnasta

Keräily sanko
kourassani juoksuttaa
kiero lantalaista
pitkin jänkhää
Pariin penin kulmaan
Kahteen poronkusemaan
ei jälkeäkään
mehevistä maukkaista
kullan keltaisista
Olis vaan pitänyt
Keravan Sittarista
ostaa kun vielä olisivat
kotiin toimittaneet
mitään veloittamatta

Savolaisten
kansallispäivä sekös
se nyt tuntuis
paremmalta
Paremmin on näin
talveen sopivia
ohjelmanumeroita
On se mukavaa
hauskojen liki
rehellisten ihmisten
kanssa...
Ei sillä sittenkään
petos eikä ilkeys
ole mielessään
kieleltään kiverällä

Kun Lapin mies puhuu
Kun lapin mies ei puhu
Kun se salaista lakka
paikkaansa ei kerro
Kullan huuhdonnastaan
ei viserrä....
Sitten vasta kun minä herään
rommia pullon kaivan
rojujen seasta repustani
Miten helkkarissa minä
aamusella sen
hampaattoman
emännän vierestä

Savolaisten kansallis
päivää kun
Savolaisten päivänä
Kaikki vastuu puheista
on kuulijalla
Kyllähän nekin
höylisti tyttäriään kaikkein ,,,
Kun kuulivat nimeni
Näkivät Mersuni
Kun ymmärsivät
tehtäväni merkityksen
Mikä siinä oli kamalinta
Aina kun joku heistä
jäi tiekatselmusta
tehdessäni alleni
Tajusin sen virkamiehen
lahjonnaksi

Vain yhdessä paikkaa
maantie teki  neljä
ylimääräistä
suorankulman mutkaa
Mutt siinä talossa oli
kova tahtoinen tytär...
Minä olin sille helppo
suussansa minua
kohtalainen pala
Se kun laalamalla
sai muikutkin
itikoita nyppimään
Uimaan tiiviinä
parvena kehää,,,,
Hopea kylkiset
Paskolammessa