Vaarille sitä ei tapahdu
koskaan mitään
Vaikka asunkin
emäntäni kanssa
korkealla kivitalossa
Roskakassin kanssa
tein iltaisen retken
Kaikessa rauhassa kun
minulle ei koskaan
tapahdu missään
yhtään mitään

Kaikessa rauhassa
luovuin roskakassista
Tallustelemassa
olin sisään....
Pölähti kesken kaiken
palokunnan
pelastusyksikkö
siihen samaan
Olin jo kääntymässä
seuraavasta ovesta
Kun tarkoin sulkemaani
ulko-oveen kolkutti
kypäräpäinen ja
hengitys suojainen
vimmatusti....
Joko sillä ei ollut
avainta taloomme
Tai unohtanut oli
edelliselle rikospaikalleen
murtorautansa....

Hetkeks pysähdyin
analysoin vallitsevaa
tilannetta
Kuusi miestä
pyörillä pitkät paarit
Monta kassillista
elvytyslaitteita
Siitähän ne ohitseni
vilahtivat....
Miten voit kysyi
hätäisesti joku
Säikähdin jo miten
tuo meidän emäntä
Jos kohtuuttomasti
kuluis aikaa noiden
kosteitten keittiömme
jätteiden ulos vientiin

Juoksivat seuraavaan
kerrokseen
Itse siirryin kerrostalomme
toimivaan hissiin
Sitä minä vaan jäin
pohtimaan
Mitä olis tapahtunut jos
ne minut vaan siitä
olis talteen korjanneet
Eikä minulla ollut
edes Nokian puhelinta
Olis siinä ollut vaarillakin
pohtimista
Miten minä täältä
Kuinka minä sen että
Täältä minä olen
noudettavissa
En vain tiedä mistä
Mutta usko tai älä
Minä olen ilman sitä
roskakassia