Tätäkös tämä nyt
Hidastunut olen
Suorittanut tätä
Vanhan miehen
vireystestiä
Kuinka pitkän ajan
Voikaan aamun
tankkaus toimet
Vireän vaarin
pakollisista
Mutt miten minä nuo
Rypyt tuosta
pysyvästi saan
oikaistua
Herra varjelkoon
Pysyvästi
surkastuneesta

Tätähän tämä nyt on
Eihän se nopea ole
ollut ennenkään
Suomen Posti
Aikaneen ennen kuin
minä kesätöissä kävin
Helsingin pääpostissa
Siellä minä tämän opin
Ahkeruuden ja
työaikani keskinäisen
merkityksen,,,,,

Olin aina
ihaillen
katsonut miten
toiset ottivat
työnsä vakavasti
Joka ainoa askel
harras ilme kasvoilla
Joka ainoa askel
ilman mitään turhaa
Ei riskinottoa
Terveydellä ei
pelattu lottoa
Takaisin tarkasti
silloin kuin piti
Silloin ei tullut edes
esimiehelle mieleen
että jotain ylimääräistä

Illan viimeisellä sitten
Jos halus olla
hyvä kaveri
tömmis kuskien
Oli paras olla toimissaan

Kepeä jalkainen
liikkeissään ripeä
Kyllä ne olivat
Postin työntekijät
sen aikaiset
Niin tyytyväisiä minuun
Kun minä ja kuskini
Sen mihin päivällä
kaksikin tuntia
Kolmessa vartissa sen
illan viimeisen
Voittekos edes kuvitella
Miten tyytyväisiä
olivat minuun
Tarjosivat jopa
lahjuskahvit kuppilassa
Oli kiire tahi ei
Juosta ei pitänyt
tarpeettomasti