Olisinhan taas
voinut olla
ystävällis
mielinen
Lirkutella tyhjän
päiväisiä
tyhjän päiväisille
tyhjänpäiväisistä
innostuneen
kanssa
Murtta minä kun
en mistään
asiasta tahdo
pitää pelkkää
ääntä

Minä kun en
kurkku käheänä
mistään asiasta
en kädet nyrkiisä
heilu
En silmät kiiluen
viikset ylähuulessä
väpättäen en
Se on niiden syy
Minä rankaisen
heitä kaikkia
heidän pahoista
teoistaan
Kätketyistä
verotettavista tuloistaan
Ihan on oma syynsa
Niin että montakos
niitä nyt olikaan
Jotka savuina
krematorioittemme
piipuista

Olisinkos sittenkin
voinut olla
heillekin
ystävällis mielinen
Mutta sen olen
tässä historian
kirjoista oppinut
Että menestystä
tarvitsee pieni kansa
Tarvitsemme
suuren vihollisen
osoittaaksemme
urhoollisuutta
Olihan minun pakko
lirkutella
suuremmalle
Olla vasten tahtoisesti
ystävällis mielinen