Nyt minä alan
Nyt minä runon
tekstiä päästäni
nyhtämään ryhdyn
Se on se vanha
kansakuolusta
hyväks todettu
konsti.....
Mitä kovemmin
se mokoma
vanhapiika veti
takkuisista
hiuksistani
Sitä paremmin
ne asiat ulkoa opin
Herrat varjelkoon
ja Isä meidän....

Kyllähän hän sen
hyvin tiesi....
nutturapäinen
Minä olin silloin
patalaiska
Mihinkään
ryhtymätön....
Koulunpihalla kun
pelattiin pesistä
Minä vain oli sen
pelin jarru
Mihinkään tosissani
ryhtymätön
Taas oli kiinni
niskatukassani....
Väitti että peliä
rauhanomaista
suorastaan sabotoin

Kaksi ensimmäistä
lyöntiäni
takalaittomiksi
aidan takaiseen
kaseikkoon
Katsahti sillä
syyttävällä silmällä
Jos vielä noin
päiväs jatkuu
koulun jälkeen joudut
jälki-istuntoon

Kolmannen kajautin
kuuman pallon
läpi polttolinjasta
Portin alta pyöri
Koulutien mäkeä
vieri alas
Jollei olis ollut sitä
Puusepäntehtaan
lautatapulia siinä
Vierinyt olis suoraan
keskikaupungille
Mutt ikävästi meni
sen tapulin alle
Oikein hyvin ehdin
siinä kunnarin
kävelemällä....

Mikäs siinä auttoi
Tunnin selitti
vaarille yrittämisen
tärkeyttä
Kunnon yritystä pitää
Hampaat irvessä
juoksunsa juosta
Kun toiset säntää sen
tahallani tapulin alle
lyömäni perästä
Kunnari kävelemällä
Se se ei ole vanhan
Suojeluskuntapelin
hengen mukaista
Sinä se tuhrit
halvennat kaiken
mihin ryhdyt