Kaiken ylös
merkittävän
tarkoitus,,,,
Minulle ei se
koskaan ole
selvinnyt.....
Kait se on ollut
tärkeintä
isäni tunnustus
lastenvalvojan
pöytäkirjaan,,,,,,

Sen jälkeen minä
olen harvoin
ollut minä,,,,
Ensi vuodet kun
kotikaupungissa
Äidin hankkiessa
leipää Helsingissä
Minä sitä kävin
elatus maksujani
lasten valvojan
toimistosta
nostamassa  

Kansakoulun alkaessa
Keravalla ehdin
kolme ensimmäistä
Äiti oli töissä
puusepäntehtaalla
Asuttiin kahdestaan
Siimestön mäellä
toisessa niistä
parakeista,,,,
Isääni en nähnyt
Tätiäni silloin tällöin
Serkkuni kanssa kävin
samaa koulua....
Mutt eihän me
Enhän minä sutturoista

Sitten sitä vuotten
saatossa kaikenlaisia
merkintöjä
Isästäni luulin että
Vuorotellen painoi
kaasua tai jarrutti
Kun Hyvinkään
konepajan ovia
Vuoroin avasi tai sulki

Siellä minä en koskaan
käynyt isäni
valtakunnassa
Kaupungilla kävellessä
monta jäyhää
vankkaa metallimiehen
kädenpuristusta
Vasta sitten kun jo
toista kautta istui
Arkadian mäellä
Sieltä minäkin käydessäni
opin herran elkeet

Jos silmät olivat kirkkaat
Katse silloin tiukasti
silmästä silmään
Jos tunnustivat kuin
oman aatteen oikeaa
historiallista väriä
Oltuaan siellä
muutaman vuoden
Kukaan ei enää muistanut
Minkä ihmeen takia
Kenen äänillä oli
tullut sinne valituksi,,,,
Höperöitä höpöttäjiä
Pehmyt kätisiä....
Paikalla vain
Puhemiehen kutsusta
Tai ryhmän piiskurin
komennosta

Niinhän siinä häneltä jo
Ja minulta aivan kohta
oli häviävä kaiken
ylöskirjoitetun merkitys