Poistukoon tämä
vaarista
Tämä vaarin
kiusa ja vitsaus
Poistukoon tämä
mielestäni
Tämä ikuinen
Kun minulla on
Paremmista
Läpipääsystä
Siitä kaikkein
ahtaimmasta...
Vaarissa on säilynyt
Toivon harha-
askeleena
Minun alkunani
Silloin kauan sitten
Vapun ja
Juhannuksen välillä
Minulle antoi
Toivon kipinä tuolloin
Positiinen oli
Uskoi ettei mitään
siitä pikku huppelissa
Ehkäisemättömästä
kerrasta...
Äitini suku
se oli isälleni
vihamielistä
Sitkeästi pari piirua
Kommunisteista 
oikealle
Kännipäissään
tosi kovia Leskisläisiä
koko sakki
Minun isäni hän oli
kunnon sorvari
Millintarkkoja
tykinputkia...
Junalasteittain
niitä rintamalle
Tiedä häntä 
Miten katkerasti
Kiroaa häntä monen
venäläisen
sotasankarin leski

Sitten kun me
seuraavan kerran
Katseltiin ulos
SKDL:n ryhmähuoneen
Ikkunasta....
Bio Rex ja lasipalatsi
H M,n Meijeri
Vanhoja kerrostaloja
Tuosta siirtyivät seiska
ja viitonen
strjemmälle
Arkadian kadulle
Tuossa kulki
Kuilussaan satanarata
Sen varrella joukko
työttömiä juoppoja
jamuita kova osaisi
Silloin jo istui
kansanedustajan
viimeistä kauttaan
Hän oli elatusapunsa
aina säntillisesti
maksanut
Poikkesin aina silloin
tällöin luonaan
Tottako tuokaan
Kovinkauas ei
Vieraastakaan
puusta ei putoa
Happamallekaan
maistuva omena

Vaarissa on vieläkin
Toivon toiveesta
Minäkös olen se
Sen kipinä