Näinkin lähellä kun
on vaari sitä,,,,
Kohtapuolin
aloittaa viimeistä varttia
suomalais miehen
elämästä....
Siihen aikaan kun
vaari syntyi
Maailmat sotivat
Rauhattomuudesta
ihmiset kärsivät
Pelättiin sitä ja tätä
Eritysedsti omia
kommunisteja ja
ryssää,,,,,,,

Minun lapsuudessani
nuoruudessani
Elettiin epävarmoja
aikoja....
Pelättiin kommunisteja
vanhoja natseja
Ja erityisesti rajantakaa
ja Porkkslasta ryssää....
Kotikunnassani me
pojat seisoskeltiin
rautatien ylikulkusillalla
Koetettiin pysäyttää
lumipalloilla
Stalinin kuvalla
koristeltua veturia
Kaksikymmentä umpi
vaunua
Viisitoista avovaunua
Harmaata pressua
Tykkejä panssarivaunuja
vesistön ylitysvälineitä
maihinnousu tarvikkeita
Ajoivat paikallis
poliisit meidät pois
kiviä heittelemästä

Sen jälkeen olen saanut
olla poliiseilta rauhassa
Jos olen jostakin
tärkeästä ollut
erimieltä johdon kanssa
Olen toki asioita
hidastellut
Olen käyttänyt
sen ajan kieltä
johdonmukaista
Nyt en enään vuosiin
Mutt jos mieleeni
haluan palauttaa
Millaista oli kuusi
vuosikymmentä sitten
Neuvostoliitossa
Riittää siihen hyvin
puolen päivän vierailu
Tähtelässä ja
Kirkkonummella