Puoli vuosisataa
on huomenna
siitä kun
Lippujuhlapäivänään
keksivät
korottaa minut
keskenkaiken
oppilaasta
korpraaliksi

Puolivuosisataa
on siitä
Kun paremman
puvun kaulukseen
sain väkäsen
kiinnittää
Väkäsen
juhlapäivän
kunniakksi
Kuukautta myöhemmin
myönsivät mulle
toisenkin väkisin
Nimittivät
siviili miehen
alikersantiksi

Sen jälkeen aina
joskus kutsuja
lähettelivät
Minä niitten
peruuttamiseen
puolituntisen
Pahimmassa
tapauksessa
esimieheni jolle kulle
soitti....
Ei se nyt Nyt ei se
teidän kanssanne
leikkimään ehdi
Tarpeellinen olin
osuusliikkeelle
tosihommissa....

Olin jo huokaissut
helpotuksesta
Hukanneetkos
tietonsa minusta
Mutt mitä vielä
Kolmevitosena
löysin itseni
kotikaupungistani
perustamiskeskuksen
vääpelinä

Viikon päivät kuleksin
alikessun natsoilla
Mutt seurakseni eivät
ainuttakaan
määränneet.......
sotilasmestaria tai
majuria vähäisempää
Hyvinhän me
keskenämme
toimeen tultiin
Vain siitä pidin huolen
Että tuoretta kahvia
aina oli pannussa.....
Etteivät loppuneet
Koffin oluset
Aina oli riittävästi
Rommia ja Jaloviinaa
avatuissa pulloissa
Pirut  eivät myöntäneet
minulle lisä natsaa