Eihän minua
siihenkään
hommaan
vaalilla valittu
En asettunut
edes ehdolle
Kysyivät vaan
millä rahalla
Sanoin hintani
Saivat kookkaan
miehen
Eihän sitä
mitenkään
kovaksi
kilohintani

Eihän minua
yhteenkään
hoitamaani toimeen
Yleisellä vaalilla
ei ole valittu
Minä sitä en
Olemukseni ei
Suuriin joukkoihin
vedonnut
Kaikenlaisissa
koukeroissa
nimelläni suhmuroitiin

Aina kun olivat
yrittäneet
riittävän pitkään
työpaikka
demokratiaa
Mikään asiia ei
enään ollut
helposti toimivassa

mallissa
Jokainen oli osan
omista töistään
Kun niistä kukaan
ei ollut esittänyt
omaa arviota
kiittänyt kuluneesta

Eihän minua
vaalilla siihenkään
hommaan valittu
Tuli tuleva
esimieheni ja
toimekuvani
selvitti
Kohtuullisesta
summasta
paperirahaa
Helpottuu kummasti
päätöksen teko

Nyt tarjos vuosiksi
sellaista
kilohintaa
Minä siihen vielä
ehdon neuvottelin
Jos minä vielä
haluan vanhan
virkani
Sana vaan ja saan
sen vuoden päästä
Siitähän me mustaa
valkealle paperille
Rankka oli vuosi
Parisenkymmentä
kiloa putos pino
alaspäin
Mutt ajatelkaas
Millätavoin nousi
Kilohintani
pelkästään ylöspäin