Enpähän katsonut
tarpeelliseksi
En ajatellut
anteeksi pyyntöä
aiheelliseksi

Päästin sen taas
pienen pirun
irralleen itsestäni
Irvistelin pyhitettyjen
perityille arvoille

Enpä katsonut
aiheelliseksi
Edes mieleeni
ei tullut sellaisesta
anteeksi pyyntöä
Minä kun olen ollut
siitä asiasta
aivan varma....
Minä olen aikani
pyhittänyt
uskonsa ihmettelylle

Olenhan sitä
minäkin lopulta
uskoni löytänyt
Minä tässä tavoittelen
Hyvää turvallista oloa
Ateisti uskontojen
hämärillä
epämääräisillä
ääri rajoilla
Minulla on sanalle
usko....
Monta merkitystä

En katso heitä ylen
Säälittelen vain
katsantonsa
ääri kapeutta
Kyllähän me
nisukahvipäivinä
protestantitkin
ollaan maireita

Mutta arkena
väittivät minun
liian paljolti
ruisleipäni päälle
jolohomejuustoa
Turhan paksulti
liian monta kerrosta
kalliita leikkeleitä
ylähuuleni alle
Eiväthän he sitä
saaneet mieleensä
Että olin ateisti
kirkosta eronnut
Suoritin tuota
lupaamaani hommaa
ruokapalkalla