Olen hämmentynyt
Kaikkien
laillisten ja
laittomien
kiihoitus
puheitteni
tuloksellisuudesta
Kiivastuin
itsekin
En toki elänyt
puheitteni mukaan
Enhän siten voinut
Vastuullinen olen
Matkaan toimitin
puheitteni
mukaan elävät

Kaiken laillisen
Senhän minä
laittomin puhein
sain aikaan
Enhän minä ketään
yllyttänyt
oman käden
oikeuteen

He olivat vaan
nuoret niin
kiireisiä
Ettei heillä ollut
aikaa
valmistautua
hyvälle elämälle
Istua joen rantaan
vapa kourassa
tuijotella virran
pinnassa kaikin
voimin kohti
soraisia latva vesiä

punalihaisia

Aiheuttivat
ihan turhaan
sotaista puhetta
Minä laskin verkon
pienen joen
poikki
Ylävirran puolella
lopen uupuneita
isotkin kalat
Toimitin niille
vitamiineja ja
piristyspillereitä
Alavirran puolella
minun ei
kätilöidä tarvinnut
Sieltä ne
kutukalat nousivat

Hoiti luonto hommansa