Mikähän kumma
Miks niin usein on
vaarin näytöllä
Taivaita hipovia
vuoristo maisemia
jylhiä komeita
Vaarin mieleen se
iskee inha pelko
Kunhan en vain
joutuis tuonne
Se ei olis mulle
energian lähde
Mieleni ei lepuuntuis
Minulla kun on
korkean paikan kammo

Minulle kun riittää
vallan hyvin
Tutumpi on
läheinen maisema
museon mäen
Mutt alkuun sekin
oli minulle sitä
vastenmielinen
Kun sitä vanhana
rivitalon asukkaana
Vahtimaan jouduin
viidennen kerroksen
ikkunasta

Kyllähän tämän
Jo viisi kerrosta
kestää vaarin sielu
Kunhan en vaan
ikkunoitten pesuun
tai uutimien
vaihtoon joudu
Sitähän vaari tässä
Rivitalo ihmisestä
ei koskaan tule
kivimuuriin
kunnollista asukasta

Ajatelkaas että
Koska hyvänsä
Milloin tahansa
Toimimasta voi
Schindlerin hissi
savuttomassa
talossamme
äkisti lakata
Pidätelkääs minua
laillisen nautinta
aineen käytöstä
Minä olen nyt
sellainen
seitenvitonen
Minun ei tarvitse
minä en halua
himojani millään
tavoin hillitä
Mutt silti minä kartan
polvet tutisten
korkeita paikkoja