Päätoimeni on
ajankulutus
Mielen kuvitus
Kahdenlaista
kuvaa
mustavalkoista
sateenkaarem
kirjavaa
Se vain on ero
Muutos kuvissa
on pysyvä tila

Mustavalkoisissa
vanhoja ihmisiä
Minä poikanen
suittuna
siististi puettuna
Sateenkaaren
kirjavissa
Minä ja vanhempi
ihminen
Pieniä poikani
kuvassa punastuneessa

Ainoa oikean
toditusvoiman
säilyttävä
Viisikymmen
vuotiaasta maalattu
muotokuva
Toki sitäkin on
paikattu putsattu ja
entisöity
Kaikki värit siinä
kirkkautensa
säilyttäneet

Ainut mikä
Enhän minäkään
jollen tietäis
Itseäni en tuosta
tuimasta tuijottajasta
tunnistais
Mutt tuon minä
tarkoin tunnen
silkkisen solmion
Tuohon muodossa
pysyvä solmu
Se oli mahdoton

Tuonkin minä
olen itse
Joulukuusen
tinapaperinauhasta
tuikkeen
silmiini
Mutt tuike oli
silmissäni sellainen
Se sitä silloin oli
monelle muusalleni
mieluinen