Minä olen nyt
päässyt tähän
huolettoman
vanhan miehen
taivasosaan
Sydän syrjällään
ei tarvetta
Jäävätkös vai
pääsevätkös
laiskat luokiltaan
Minä voin...
huoleti olla
Minä olen isoisä

Sen minä tiedän
Oppinut olen
poikieni lapsiin
vahvasti luottamaan
Kukaan ei jää
luokalleen
Kukaan ei ehtoja
riesakseen
Heiltähän jo
vuosikaudet
ylimpiä arvosanoja
Olen oppinut
näkemään

Viisaitahan me
aina olemme olleet
vanhat
Mutt pojistani on

jälkipolvet pirusti
juoksuaan parantaneet
Minä tässä taas
huomista jo
valmiiksi tyytyväisenä
hyreksin
Että minkähän moisia
Mutt eiväthän
nämäkään enään
siihen keskiarvoon
johon minä aikoinanani

Mutt on se sekin
arvostelu muuttunut
Aikanamme me
paremmin
nelosesta kymppiin
osasimme
Miten vähän
opetetaan asioita
nykynuorisolle
Numerotkin vain
ykkösestä viitoseen
Sehän siitä kun
huonolla palkalla
motivoitumatta
Leipääntyneet
opettajat vain
omia etujaan ovat
ahnehtimassa